Het “Dikke van Dale woord van het jaar 2020” zal vast iets te maken hebben met de huidige situatie. Persoonlijk vind ik “lockdown” net iets minder erg klinken dan Coronacrisis, maar het schijnt altijd een Nederlands woord te zijn, dus een variant op Corona is wel aannemelijk. Hopelijk wordt het dan wel een positieve of humoristische versie.
Ondernemers in de creatieve sector en dan zeker marketeers, adopteren graag trendy Engelse woorden. Awesome, customer journey, content, features… Herkenbaar? Hier op de “boerderie in Twente”, proberen we wat meer “down to earth” te zijn. Oké, dat was een inkoppertje. Maar toch denk ik dat dit wel een tijd is om elkaar met zo min mogelijk, omtrekkende bewegingen en bewoordingen, te verstaan en te begrijpen. Dus… Laten we het trendy woord “lockdown” maar snel weer achter ons laten. Dat woord zal nooit een positieve klank krijgen.
CoronaCreatief vind ik wél een positief woord. Heel veel ondernemers zie ik fantastische dingen bedenken, om in deze tijd in beeld te blijven. Wij mogen daar vaak in meedenken en dat levert hele creatieve oplossingen op. Proberen om ondernemers op een zo mooi mogelijke manier visueel te laten communiceren. Door middel van duidelijke fotografie en video, breng je een boodschap veel sneller over dan met alleen audio of tekst.
Onze opdrachtgevers zitten veel in een “mensenmarkt”. De uitstraling van veel van onze fotografie en video content wordt gedragen door figuranten en fotomodellen. We kiezen zorgvuldig mensen uit, om in de fotostudio en op locatie producten en diensten aan te prijzen. Samen met klanten en modellenbureaus zoeken we precies de juiste modellen die in de sfeer passen. Onze toegevoegde waarde is dan, om mensen te laten stralen voor de camera en om totaal onbekenden zodanig te motiveren dat ze elkaar op camera dolgelukkig in de armen vliegen.
Das war einmal dus… De “1,5m regel” beheerst sinds een paar weken ieders werk en leven. Dat vraagt om creativiteit, CoronaCreativiteit! Deze week gingen we op pad voor een plaatselijke horecaondernemer. Een sfeervolle buitenshoot produceren met zo’n beetje alle doelgroepen uit onze samenleving. Het weer zit gelukkig mee op dit moment, dus dat is een cadeautje. Nu alleen de figuranten nog. CoronaCreativiteit; familieleden en huisgenoten! Na overleg met een modellenbureau bleken er gewoon leuke families en groepjes huisgenoten benaderbaar te zijn, die we professioneel en met inachtneming van alle veiligheidsregels als modellen konden laten fungeren. Een ruime, van alle gemakken voorziene locatie en een beperkt team dat zich zich makkelijk aan de onderlinge afstandsregels kon houden, resulteerde in een heel gezellige middag met een fantastisch eindresultaat!
Voor de Hubo/Multimate bouwmarkten hebben we een tijdje geleden een mooie campagne in gang gezet, die het enthousiasme van een klant voor het prachtige klus-resultaat moest verbeelden. Nou, nou, wat is er in het begin wat af geknuffeld! In hun nieuwe villa in Loosdrecht fotografeerden we onder andere Kim Kötter en Jaap Reesema, die heel gek waren met Hubo ondernemer René, uit Losser. Op dit moment is het helaas einde geknuffel… Maar, wat nu? De zomercampagne moet in productie, want er zal toch content moeten komen voor online en offline gebruik. Hoe gaan we nu die geplande foto’s maken, van blije mensen die elkaar enthousiast “om de nek vliegen?” We hebben het modellen bureau gebeld en guess what? Er bestaan gewoon professionele modelkoppels! Fotomodellen stelletjes dus, die in het dagelijks leven samenwonen en dus gewoon vlakbij elkaar mogen staan. Wat een verademing in deze tijd… Zo bieden ogenschijnlijk lastige situaties, zoals de verplichte 1,5m afstand, ook weer kansen.
Creatieve ondernemers pakken deze kansen, CoronaCreativiteit is geboren. Het zal in de komende periode, gezien het recente besluit van de regering, nog zwaar worden voor velen. Maar gelukkig zien we ook veel van deze, eigenlijk uit nood geboren, creativiteit ontstaan. Hier noemen ze het denk ik “boerenslimheid”, maar welk labeltje je er ook op plakt, het is altijd positief.
Dagelijks krijgen wij verassende aanvragen om media te verzorgen voor klanten die nu natuurlijk graag in beeld willen blijven. Wij kunnen nu behalve onze ruime ervaring in de fotografie- en videoproductie, ook onze kennis op het gebied van visuele marketing ten volle inzetten. Dat vinden wij leuk, dat doen wij graag, dat levert wat op. Creatief bezig zijn is onze passie, maar onder aan de streep moet het in de kassa…
Dus kom maar door met uitdagende vragen op het gebied van foto, video en design! Blijf gezond, blijf in beeld en #KEEPSMILING